10 redenen om mee te doen met band-wedstrijden

Een bandwedstrijd zonder Ten Pickles For Johnny is als een hamburger zonder augurk. De afgelopen maanden heeft de band dan ook het zure augurkensmaakje toegevoegd aan verschillende bandwedstrijden. Zo nam TPFJ laatst deel aan Jampop in Everdingen, speelt de band op 16 maart voor gratis studiotijd op Soulex in Budel en bereikte ze afgelopen zaterdag de halve finale van Clash of the Titans.

In dit bericht geeft gitarist Freek dé 10 redenen voor deelname aan deze competities.

Competition drives success, right?

1. Meerdere acts op 1 avond zorgen voor een gevulde zaal (vooral als er ook een publieksprijs te winnen valt!)

Als iedere act 10 tot 20 man mee neemt, speel je met gemak voor 100 man. Toch leuker dan voor een appel en een ei (en een augurk) te spelen.

2. Je speelt op vette plekken

Met de vorige band van Tom en mij hebben we deelgenomen aan Emergenza en hebben we de finale van de nationale bandwedstrijd Popsport gehaald. Door deze prestaties hebben we gewoon 3 keer in 013 gespeeld! Toch wel één van de vetste venues, als je het vraagt aan een oud student van Tilburg University.

Afgelopen maanden hebben we 2 keer in dB’s gespeeld in Utrecht, mijn nieuwe hometown. Ook deze venue stond hoog op mijn lijstje; en die hebben we nu toch mooi mogen afvinken!

3. Het is goed voor je connecties

Gert-Jan van Aavesaath, Paul Moerel, Sander Ruijters en Elise Brouwer. Enkele van de velen die we de afgelopen tijd tegen zijn gekomen die ons écht verder hebben geholpen. En ons hopelijk ook in de toekomst blijven helpen 🙂

4. Het is een perfecte manier om je tour te vullen (vooral als je doorgaat!)

Vaak bestaat een bandwedstrijd uit:

stap 1: een selectie op basis van wat er online van je te vinden is

stap 2: een voorronde

stap 3: een halve finale of wildcard ronde

stap 4: de finale

Doe je het dus goed, dan heb je zo 3 extra plekken in je tour ingevuld!

5. Feedback van professionals

Meestal bestaat de jury uit beroepsmuzikanten of muziekrecensenten: dé perfecte personen die jouw band van goede feedback kunnen voorzien. Zo hebben wij op basis van feedback tijdens de voorronde van Clash of The Titans een nieuw nummer geschreven. Ik kan met zekerheid zeggen dat dit het beste nummer is dat Tom ooit geschreven is. Over enkele maanden gaan we dit nummer dan ook online release en hier ben ik écht trots op.

6. Competitie is een perfecte drive om het uiterste eruit te halen

Een goede show neerzetten is altijd het doel, maar wanneer je uitgeroepen kan worden tot ‘de beste van de avond’ heb je nog eens extra motivatie om een goede set neer te zetten. Competition drives success, right?

7. Elke keer dat je op het podium staat leer je weer

De beste manier om beter te worden, is om te spelen. Tuurlijk helpen repetities ook mee, maar de echte meters maak je op het podium.

8. De noodzaak om te supporten is nog hoger voor jouw die-hard fans

“Zijn jullie erbij? Er is een publieksprijs dus we kunnen jullie support gebruiken!” Loyale fans zijn bereid om het hele land voor je rond te trekken. Vooral als hun aanwezigheid bijdraagt aan het behalen van succes!

9. Er valt wat te winnen

In de online marketing noemen ze de prijs een incentive, oftewel: een deelnameprikkel*. En laten we wel wezen: als jij deelname aan een vet festival kan winnen, zoals een plek op Pinkpop door Nu of Nooit te winnen, dan ga je er toch 100% voor?

10. Winnen is zoet, verliezen is zuur

Voortbordurend op punt 9: het kan wel eens voorkomen dat je niet wint. En wij als augurken-liefhebbers weten dat zuur ook wel eens lekker kan zijn. Without failure there is no success!

 

*pfff, nerd/docent-alert!

No Comments

Post a Comment